• Custom Search

Bahrain government closes Alarab TV After 24 hours of launch

By Tajuddin
Feb 9th, 2015
Alarab News is based in the Bahrain capital Manama and was launched on February 1, Photo AFP

Alarab News is based in the Bahrain capital Manama and was launched on February 1, Photo AFP

Manama , Bahrain ( AFP + DIPLOMAT.SO) – Bahrain announced on Monday the permanent closure of a new pan-Arab news channel owned by a Saudi billionaire that took to the air for less than 24 hours.

The Alarab News Channel had vowed to practise “objective” journalism in a politically-charged Middle East region where leading regional broadcasters have been accused of bias.

“It has been decided to halt the activities of Alarab, the channel not having received the necessary permits,” a statement from the Bahrain Information Affairs Authority said on Monday.

Shortly after its launch on February 1, programming was interrupted after Alarab broadcast an interview with a Shiite opponent of the Gulf kingdom’s Sunni rulers.

The interview sparked criticism in the pro-government Bahraini daily Akhbar al-Khaleej, which said it learnt that Alarab was taken off the air for “not adhering to the norms prevalent in Gulf countries”.

Mohammed El Oifi, a specialist in Arab media at Sorbonne Nouvelle University in Paris, told AFP that the interview gave “the impression that he had not respected the hospitality of Bahrain” by giving voice to an opposition figure, something “very sensitive”.

Bahrain is a close ally of neighbouring Sunni-dominated Saudi Arabia, where a minority community of Shiites in the country’s east have complained of marginalisation.

The head of media at Bahrain’s information ministry, Yusuf Mohammed, said last week that “cooperation with Alarab’s administration is ongoing, in order to resume its broadcasts and complete necessary measures as soon as possible”.

Jamal Khashoggi, Alarab’s general manager, could not be reached for comment on Monday.

He is a veteran Saudi journalist who was forced to step down from the helm of Saudi Arabia’s Al-Watan daily in 2010 after it ran an opinion column that angered religious conservatives.

Prior to the launch of Alarab, he told AFP the channel was “not going to take sides”.

Khashoggi said “a news channel should not have a political agenda… We should just be a news channel that provides accurate, objective information.”

– ‘Back soon’ –

Although its news programmes stopped within hours of the launch, Alarab continued to show promotional material with a message that programming had been interrupted for “technical and administrative reasons, and we’ll be back soon, God willing”.

But at about 1204 GMT the promotional material stopped and the screen displayed only Alarab’s green and white logo.

Alarab was the latest player in the Arabic-language television market, after Qatar-subsidised Al-Jazeera became the first regional news broadcaster 19 years ago.

It also aimed to be a rival for Dubai-based Al-Arabiya, established in 2003 and owned by Sheikh Waleed al-Ibrahim, a brother-in-law of Saudi Arabia’s late King Fahd.

Critics have accused the established broadcasters of reflecting their owners’ political views, especially during the 2011 Arab Spring uprisings against authoritarian regimes in the Middle East and North Africa.

Both long-running channels deny any slant in their coverage.

Saudi Prince Alwaleed bin Talal owns the pan-Arab news channel Alarab

Saudi Prince Alwaleed bin Talal owns the pan-Arab news channel Alarab

The channel’s owner Prince Alwaleed bin Talal belongs to the Saudi royal family and is a nephew of king Abdullah, who died on January 23.

In a highly conservative Islamic kingdom, Alwaleed, who holds no government rank, is unusual for his high profile and periodic comments about economic issues.

Another of his projects is Kingdom Tower, which is under construction in the Red Sea city of Jeddah, and will rise more than one kilometre (almost 3,300 feet) to be the world’s tallest building.

Alwaleed first announced plans for the news channel in 2011.

Before the launch of Alarab, Khashoggi had said the network could not be based in Saudi Arabia because the kingdom does not allow “independent” channels.

He said it took time to iron out the legal arrangement with Bahrain because “our channel in Bahrain is the first independent channel” on the island.

Khashoggi declined to reveal Alarab’s budget but said the channel would have correspondents in 30 countries, with the largest bureau in Riyadh.

For more news and stories, join us on Facebook,Twitter and Subcripe our Youtube Channel,Or contact us through our Emails : info@diplomat.so,adv@diplomat.so,diplomatnewsdesk@gmail.com

TWITTER For more news and stories, join us on Facebook,Twitter , or contact us through our Email: diplomatso@diplomat.so, diplomatsonews@gmail.com

Comments are closed.